Minimælk på dåse med rørsukker og aroma.

Det kan godt være, at nordens største mælkeproducent synes, det er smart og cool, men deres nye produkt er et unødvendigt bidrag til den danske ernæring. At de så også tydeligt forsøger at appellere til børn og unge i deres reklamer, gør ikke produktet sundere.

For at få især de voksnes accept af produktet bliver kampagnerne ledsaget af forsikringer om, at man ved køb samtidig støtter initiativer for børn, hvor det handler om mad og fællesskaber. Økologisk er det såmænd også og uden kunstige sødemidler eller farvestoffer. Kan vi virkelig forblændes af disse ”buzzwords”?

Almindelig minimælk har 0,5% fedt samt 4,7% kulhydrat (laktose) og 3,5% protein. Det nye ”smarte” produkt har 0,4% fedt samt 5,6% kulhydrat (laktose + tilsat rørsukker) og 3,5% protein. Så der blev lige skruet ned for det livsnødvendige fedt og op for det unødvendige sukker. Hertil kommer naturlig aroma for at få det hele til at glide ned.

For forældre er der rigeligt med udfordringer i hverdagen i forhold til at begrænse børns og eget forbrug af sukker, hvad enten det er tilsat eller naturligt forekommende i fødevaren. Det kræver en regnemaskine at holde styr på sukkerregnskabet, når man køber ind, for der er tilsat sukker i mere end 60% af industrifremstillede fødevarer. Men hvis vi skal se det nye produkt som et alternativ til sodavand, er det klart en forbedring, men hvorfor vælge noget mindre dårligt i stedet for at vælge det optimale?

Fødevareindustrien påstår, at de til stadighed forsøger at udvikle sundere produkter til forbrugerne. Dette nye produkt ser jeg ikke som et sundt alternativ til autentisk mælk med naturligt indhold af fedt, protein og kulhydrater. Og så vidt jeg er orienteret, så har almindelig økologisk komælk heller ingen kunstige sødemidler eller farvestoffer tilsat. Måske landmændene skulle til at fortælle dét i deres kampagner?!

Indlæser Samtale