Nå, ikke! Det har jeg heller ikke, for de findes ikke. Og det er der en rigtig god grund til.

Hovedparten af alle reklamer rammer dine følelser: glæde, sorg, drømme, erindringer eller dybtliggende behov. De fortæller en historie, som du personligt kan relatere dig til, så du kommer til at handle = købe lige netop det produkt. Du kan næsten ikke lade være, for det er din underbevidsthed, der styrer dit valg. Desuden er produktet farverigt, billigt og fyldt med smagsforstærkere og sukker. Der skal mere end almindelig beslutsomhed til for at undlade at købe det, selvom det er et fuldkommen unaturligt produkt.

Du får næppe et kick og et sus, når du spiser blomkål eller broccoli. Men du bliver mæt på den gode og naturlige måde. Og som en ekstra gevinst varer mætheden længere, end hvis du spiste en stor tallerkenfuld pasta produceret for et fancy mærke skyllet ned med en sodavand af et andet kendt mærke.

Der er selvfølgelig butiksreklamer for broccoli såsom køb 2 stk. for 10 kr. og ledsaget af et foto af en god broccoliret. Men reklamebranchen får nok svært ved at lave en reklame, der forfører dig til at købe broccoli, medmindre du har særligt dejlige erindringer om nogle gode måltider med broccoli involveret, og så køber du det jo alligevel. Når du vælger broccoli eller blomkål til aftensmaden, så er det primært dit eget valg. De store farverige reklamer i TV og biograf er kun skabt for at øge indtægten for producenten – ikke for din sundheds skyld.

Skriv gerne en kommentar eller læg et link, hvis du for nylig har set en produktreklame for en grøntsag. Det kunne være virkelig interessant at se, hvordan sådan én er skruet sammen.

Indlæser Samtale