Du kommer ikke til at undgå nøglehuller i de
næste par uger. Fra d. 9. - 26. marts 2017 kører en landsdækkende
Nøglehulskampagne, hvor Årets Nøglehulsprodukter skal kåres. I kampagneperioden
kan du stemme på konkurrencens nominerede produkter. De produkter, som får
flest forbrugerstemmer i konkurrencens forskellige produktkategorier, vinder
titlen som ”Årets Nøglehulsprodukt 2017”, og vinderne af konkurrencen kåres ved
et kåringsevent d. 6. april 2017. Det
var så reklamen – nu kommer kritikken:
Færdigpakkede fødevarer kan mærkes med Nøglehullet, hvis de indeholder
mindre fedt, salt og/eller sukker og flere kostfibre. Der står i
kampagnematerialet: ”Vælger du et
produkt med Nøglehullet, vælger du et sundere alternativ inden for en
fødevaregruppe.” Denne påstand er
baseret på de officielle kostråd, som jeg tidligere har gennemgået et for et.
Jeg måtte dengang konkludere, at kun 2 ud af de 10 kostråd er sunde set ud fra
den nyeste forskning og viden. Nøglehullet læner sig altså op ad næsten 50 år
gammel forskning og viden om sundhed.
Det er tydeligt, at kampagnen skal fremme industriens produkter. Der står ”Nøglehulsmærkningen er en dynamisk ordning, og det er en vigtig målsætning, at kriterierne fastsættes, så de stimulerer til produktudvikling”. Det betyder altså, at mærkningen kan ændre sig, ift. hvilke produkter industrien vil udvikle. Fødevarestyrelsen skriver også: ”- en positiv mærkningsordning er den rigtige tilgang for at få forbrugere til at vælge sundere alternativer. Erfaringer fra Storbritannien og Danmark, som har haft ordninger, der mærkede usunde fødevarer negativt, viser at det er vanskeligt at få fødevarebranchen med på en sådan ordning. Ved at bruge en positiv mærkningsordning støtter fødevarebranchen ordningen, hvilket er afgørende for, at ordningen bliver en succes.” Mit spørgsmål er: er mærkning lavet for at højne forbrugernes sundhed eller for at tilgodese producenterne og industrien? Hvis det handlede om danskernes sundhed, så skulle der netop være advarselstegn på f.eks. kager, sodavand og slik.
Nøglehulsmærket er efter min mening utrolig formynderisk og koblet op på industriens interesser. Mærket samler 4 råd i ét mærke, hvilket samtidig forhindrer forbrugeren i selv at vælge sin egen fordeling af indholdet, når de vælger et bestemt produkt. Nøglehulsmærket ville være helt unødvendigt, hvis udbuddet var baseret på vores sundhed og naturlige behov.
Nøglen til bedre sundhed er AUTENTISK mad – så er balancen
og fordelingen mellem de forskellige næringsstoffer den bedst mulige.