Desværre er det blevet nødvendigt at lære vores børn og unge selv at kunne lave god og nærende mad.

Regeringens Advisory Board for Mad, Måltider og Sundhed i Danmark offentliggør deres anbefalinger d. 20. april 2018. Op til offentliggørelsen præsenterer jeg her på min blog mine 5 indsendte forslag til indsatser, så du kan se én hver uge. Det bliver rigtigt spændende at se, om Advisory Board har lyttet bare en lille smule til Maries Mad Mission. Her er mit tredje forslag skrevet i Madvirker’s skabelon:

Kort overskrift:

Madlavning som obligatorisk fag i skolerne – på alle klassetrin

Beskriv en udfordring eller et potentiale vedrørende mad, måltider og sundhed.:

Hvis der skal gives danskerne ”bedre forudsætninger for en sundere livsstil” (citat minister Esben Lunde Larsen), er det essentielt, at danskerne kan kende, håndtere og udnytte gode, naturlige og autentiske råvarer. Det er ikke tilstrækkeligt bevidstløst at købe færdigretter den ene dag efter den anden og dermed tro, at kroppen får de næringsstoffer, den har behov for.

Desværre har 1-2 generationer af danskere tabt færdigheder i madlavning og fødevareforståelse. Dette skyldes fødevareindustriens massive tilstedeværelse i fødevaremiljøet med forarbejdede færdigretter, fast-food, junk-food, snack-food samt hurtige og lette løsninger til at tilfredsstille sin sult – ikke for at tilfredsstille sit fundamentale næringsbehov.

Mange unge er ikke fortrolige med den gamle husmodertankegang, nemlig at købe de rigtige råvarer på det rigtige tidspunkt af året og selv fremtrylle sin aftensmad. De gamle værdier, erfaringer og basal viden om fødevarer, autentisk mad og madlavning er guld værd for både sundheden og husholdningskassen. Nu er det blevet nødvendigt at genopdage det og derefter genopdrage de yngre danskere til at tage aktivt hånd om det vigtigste i deres liv: deres egen og deres børns sundhed. Der skal startes helt forfra i de fleste unge danske køkkener, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Madlavningskundskab, råvarekendskab, måltidskreativitet og ernæringslære bør være obligatoriske fag i skolerne på alle klassetrin.

Ønsket eller forventet effekt:

Bedre forståelse, viden og rutiner blandt danskerne ift. sund og varieret kost, som giver en sundere livsstil.

Øvrige bemærkninger:

For at understøtte og optimere potentialet i bedre fødevareforståelse og madlavningskundskab er det væsentligt at nedjustere fødevareindustriens udbud af forarbejdede produkter og deres synlighed i fødevaremiljøet.
De 3 x A:
Affordability: Fødevareproduktion bør reguleres, så naturlige/autentiske fødevarer er billigere end fabriksfremstillede. F.eks. bør dette reguleres gennem afgifter og subsidier.
Availability: Fødevaremiljøet bør reguleres, så naturlige/autentiske fødevarer f.eks. kan blive første valg i turen gennem et supermarked. Reklamer for industrifremstillede produkter bør nedtones, og reklamer for naturlige/autentiske fødevarer bør maximeres.
Acceptability: Naturlige/autentiske fødevarer bør have positive anprisninger (mærkning), og industrifremstillede varer bør ikke have anprisninger eller allerbedst have advarsler.

Indlæser Samtale