Nej, det er ikke en udvidet udgave af Anonyme Alkoholikere (som i øvrigt gør et rigtig fint arbejde). De 3 gange A står for: Affordability (råd til), Availability (adgang til) og Acceptability (accept af). Det er iflg. den britiske hjertespecialist Aseem Malhotra de tre områder, hvor politikerne bedst kan skrue på folks adfærd ift. forbrug af et produkt. Har du råd til det, så køber du det. Har du adgang til det, så køber du det. Er der accept af det blandt dine venner eller i samfundet, så køber du det. Det kan f.eks. ses på tobak. Bliver beskatningen højere, ryger folk færre cigaretter eller stopper helt. Kan du kun købe det i særlige butikker med begrænsede åbningstider, så sker det samme. Og hvis der i befolkningen er en negativ holdning til tobaksrøg, så sker der også det samme.

Sukkerforbruget i Danmark

var i året 1890 kun 18 kg pr. dansker. I dag er sukkerforbruget steget til over 40 kg pr. dansker om året. Det er fuldstændig absurd i betragtning af, at sukker er et komplet unødvendigt næringsstof.

Måske politikerne skulle tage at sadle om ift. deres regulering af sukkerforbruget i Danmark og benytte sig lidt mere af overstående 3 gange A. Det ville på den lange bane give sundere danskere med færre sygdomme og bedre trivsel både fysisk og psykisk. Og udgifterne til sygehuse og medicin ville falde mærkbart, hvis bare overvægt og diabetes kunne reduceres. Gad vide om der er andre interesser, der forhindrer myndigheder og politikere i at regulere danskernes sukkerforbrug? Har du et bud?

Indlæser Samtale